Własne ładowanie samochodu elektrycznego ☎︎518-937-693 Legionowo Nowy Dwór mazowiecki Nieporęt…

Informacje na temat ładowania samochodów elektrycznych i hybrydowych

Piszemy o tym jak wybrać domową lub publiczną ładowarkę aut elektrycznych oraz o kwestiach technicznych i formalnych z tym związanych. Dowiesz się tu o dostępnych standardach ładowania AC i DC, a także znajdziesz informacje o wsparciu zakupu samochodów i wymaganiach prawnych dotyczących ładowarek publicznych.

Pojazdy elektryczne są ekologiczne, ale czy także ekonomiczne? Jak kształtuje się zużycie energii na dystansie 100 km w ruchu miejskim, pozamiejskim i na trasie szybkiego ruchu? Szybko to wyliczamy.

Sprawdzamy ile kosztuje przejechanie 100 km samochodem elektrycznym na przykładzie jednego z popularnych samochodów kompaktowych, w którym średnie zapotrzebowanie na prąd w warunkach jazdy miejskiej wynosi 14,5 kWh, podmiejskiej 13,5 kWh a z prędkościami autostradowymi 20 kWh na 100 km.

Nasze wyliczenia prowadzimy dla trzech scenariuszy ładowania:

  1. Ładowanie w warunkach domowych
  2. Ładowanie na publicznej ładowarce AC
  3. Ładowanie na publicznej stacji ładowania samochodów DC

Koszt ładowania samochodu elektrycznego w domu

Pierwszy wariant wyliczenia dotyczy ładowania akumulatora pojazdu w warunkach domowych. Przy założeniu, że średnia cena prądu w Polsce w 2021 waha się od 0,69 zł do 0,78 zł za kWh (kilowatogodzinę), czyli uśredniając 0,74 za kWh, to koszt przejechania 100 km elektrykiem wyniesie:

Domowa instalacja fotowoltaiczna wytwarza prąd z energii słonecznej. Nadwyżki energii możemy wykorzystać do zasilania stacji ładowania samochodu elektrycznego. Pozwoli to przemieszczać się bezemisyjnie i praktycznie za darmo.

Elektromobilność staje się z roku na rok coraz bardziej popularna również w Polsce. Samochodów elektrycznych regularnie przybywa, na koniec 2019 r. zarejestrowanych było ok. 10 tysięcy „elektryków” i hybryd typu plug-in (co stanowi wzrost o prawie 100% w stosunku do roku poprzedniego). 

Uzupełnianie energii w akumulatorach samochodu elektrycznego za pośrednictwem domowej instalacji jest o wiele bardziej opłacalne niż korzystanie z publicznych ładowarek. Jeżeli jeździmy głównie po mieście, pokonujemy niewielkie dystanse i mamy możliwość ładowania pojazdu z domowej stacji typu wallbox zasilanej z paneli fotowoltaicznych, to pod względem ekonomii posiadanie samochodu elektrycznego staje się coraz bardziej opłacalne. Wykorzystując odpowiednio wydajną instalację PV koszt ładowania samochodu elektrycznego lub hybrydy typu plug-in może wtedy spaść do zera.

Ładowanie samochodu elektrycznego z paneli fotowoltaicznych. Jak to zrobić i czy się opłaca?

Koszt ładowania z zastosowaniem fotowoltaiki

Domowa stacja oparta na fotowoltaice potrafi naładować auto do pełna w ciągu kilku godzin. Wszystko zależy od uzyskanej mocy. Podczas poboru prądu korzysta się z darmowych zasobów, które panele pozyskują z promieni słonecznych, magazynując niewykorzystany nadmiar. Jest on przechowywany przez sieć publiczną i zwracany w chwilach zapotrzebowania, jednak – co ważne – ze stratą, wynikającą z opłaty za magazynowanie. Właściciele aut elektrycznych często jednak zakładają domową stację szybkiego ładowania, dzięki której nadmiar energii produkowanej przez fotowoltaikę, jest dostarczany bezpośrednio do pojazdu. Ładowanie jest więc szybkie, ekologiczne i darmowe.